Vietnam

14 augustus 2010 - Nha Trang, Vietnam

Ik ben inmiddels al meer dan 2 weken in Vietnam, maar het lijkt korter omdat de tijd zo snel gaat, maar ook langer omdat ik al zo veel gedaan heb. Uiteindelijk kwam ik om 3 uur snachts in Hanoi aan ik heb een taxi genomen en hoewel ik een beetje gespannen was tijdens de taxirit is alles goedgekomen! Toen ik aankwam,was het meisje op mijn kamer net wakker gebeld door haar moeder, dus heb meteen even een praatje gemaakt. Samen met haar heb ik 2 dagen Hanoi verkend. Wat een drukte in Hanoi zeg! Overal brommers en ze maken heel leuk zebrapaden en het voelt ook veiliger om daar over te steken, maar het is niet zo dat het verkeer daar ineens voor je stopt. Nee hoor gewoon doorlopen tussen de langsrazende brommers en auto's door, zie filmpje..  Wel heel leuk, overal gebeurt wat: overal handel en savonds rekkende en strekkende mensen langs het meer. Na 3 dagen had ik het daar ook wel weer gehad en ben ik met de nachttrein naar Lao Cai gegaan om daar een busje naar Sapa te nemen. Vanuit Sapa ben ik met een gids en een groepje 2 dagen door dorpjes en rijstvelden en modder, veel modder, gelopen. Heel mooi en heel tof! Jammer van alle vrouwen die je wat willen verkopen en zelfs de kleine kinderen de opdracht geven om met armbandjes naar je toe te komen... Na een tijdje wordt dat namelijk toch wel erg vervelend en ga je bij iedereen denken ' wil ze gewoon een praatje of wil ze uiteindelijk iets verkopen? en als ik dan iets zou kopen, wil die vrouw die hier aan de andere kant van me loopt dan dat ik ook iets van haar koop?'. Het valt me tegen met hoe toeristisch Vietnam is. Ik wilde hier natuurlijk heen omdat het wat toeristisch is, maar zo enorm toeristisch dat had ik niet verwacht... Halong Bay is ook zoiets: heel erg mooi met grote rotsblokken in de zee waar je kan kanoeen en zwemmen en met een boot doorheen vaart, samen met nog zeker 30 andere boten die allemaal hetzelfde doen..

Afgelopen dinsdag liep ik in Hoi An rond toen een Vietnamees me aansprak. Zijn tweede zin was: " Jij komt uit Nederland zeker? Weet je hoe ik dat weet? Omdat je zo lang bent." Dit maakte me wel aan het lachen en ik luisterde zijn motorbike tour verhaaltje aan uit beleefdheid, maar ik had al een bus voor de volgende avond geboekt en betaald en was van plan om later in de reis (in Dalat) misschien een dag met een motorbike tour te gaan, maar niet langer in mn eentje...  Uiteindelijk liet hij me foto's zien en verhaaltjes lezen van Nederlandse mensen die met hem mee waren gegaan. En toen ik zei dat ik toch al een bus had geboekt en betaald dus dat het niet ging, zei hij dat hij dan mijn buskaartje naar Nha Trang zou betalen. Toen was ik eigenlijk al wel om. Het klonk leuk, hij was grappig en de kans om naar minder toeristische plaatsen te gaan kwam ineens aanwaaien. Eigenlijk kon ik natuurlijk geen nee zeggen, ook al zou ik dan alleen gaan.. Dus ok de volgende ochtend om half negen zou hij me op komen halen.

Die avond vroeg een Noors meisje of ik met haar en nog wat mensen mee wilde goedkoop vers bier drinken (17 cent voor een biertje!) en daarna naar een bar aan het strand. Al mijn tijd in Vietnam was ik nog niet uitgeweest, dus ik ging mee maar zou het niet te laat maken en maar 2 of 3 drankjes drinken.. Ik heb nog snachts gezwommen en dat was heel tof want zodra je beweegt zie je allemaal kleine zilverkleurige deeltjes oplichten in het water! Iedereen weet hoe het gaat met voornemens, om half 5 rolde ik redelijk na te veel drankjes mijn bed in.. Om kwart voor negen kwamen de mensen van het hostel me wakker maken, omdat mn gids/motorrijder op me stond te wachten. Ik voelde me behoorlijk beroerd, maar door alle frisse lucht die je achterop een motor krijgt ging dat gelukkig snel over :).

We zijn bij een heuvel gestopt waar boedhistische en hindoeistische gebouwen waren: tempels, pagoda's, maar ook beelden uitgehakt in grotten, heel bijzonder. Daarna was het tijd om te zwemmen! Hij reed een zijweggetje in stopte bij een huis, waar ik me kon omkleden en na 5 minuutjes lopen kwamen we bij een waterval uit waar ik kon zwemmen. Verder zaten daar wat Vietnamezen te chillen, geen toeristen :). In die drie dagen zijn we gestopt bij verschillende dingen :een ananasplantage, koffieplantage, rubberplantage en peperplantage. Bij dorpjes van kleinere bevolkingsgroepen van Vietnam, bij de Ho Chi Minh trail die een grote rol speelde in de oorlog en bij een weeshuis. Het was heel tof en heel mooi! Heb wat meer van het 'echte' Vietnam gezien. De laatste dag was wel best zwaar, heb bijna de hele dag achterop de motor gezeten en aan het eind van de dag werd ik aan de rand van een klein stadje afgezet waar ik 4 uur moest wachten op mn nachtbus. Er was niks te doen, bijna niemand sprak Engels, ik had geen kaart en het was voornamelijk een grote weg...De bus kwam een uur te laat, een uur waarin ik dus bang was dat die helemaal niet kwam. Daarna heb ik 8 uur in een te klein bedje doorgebracht om hier opm 6 uur sochtends aan te komen en te horen te krijgen dat ik tot 12 uur moest wachten tot ik in kan checken. Mijn humeur is op dit moment niet het beste, maar straks ga ik lekker even slapen en aan het strand liggen. Heb ook al zo veel gedaan en beleefd dat even niks ook wel heel erg lekker is! En de mensen waarmee ik ben uitgegaan in Hoi An zijn hier nu ook, dus dat wordt vast leuk.

Het is wel een gek idee dat ik eigenlijk nu thuis zou moeten zijn, maar ben heel blij dat ik mijn ticket veranderd heb! Nog 6 weken voor ik weer thuis ben en dat lijkt ineens heel kort..

Liefs

1. Shirley:
    Hey Rene!

Wat een verhalen weer!
    Geniet er nog maar van die 6 weken!! Straks ben je weer terug in het saaie kikkerlandje.
    Ennuh, drink er nog een paar voor mij ;-)

Liefs Shirley
  2. Kees:
    Hallo Renée,
    leuk verhaal weer, en je schrijft het ook zo mooi op, als je begint met lezen kun je niet meer stoppen. Op naar het volgende verhaal!

groetjes,

Kees.
  3. Johan:
    14 augustus 2010
    Hey renee, leuk om te horen dat je zoveel avonturen beleefd. Cambodja is minder toeristisch en je kan altijd nog een bus naar China nemen! Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  4. Marijke:
    27 augustus 2010
    Hi lieve Renée,

Wat een leuke motor-bike avontuur en leuk dat je in minder toeristische streken bent geweest. Vietnam lijkt me echt een heel bijzonder land en uit ervaring weet ik dat de mensen heel vriendelijk zijn. En ja, dat de vrouwen dingen willen verkopen, dat hoort er nu eenmaal bij en is natuurlijk, gezien hun omstandigheden ook wel begrijpelijk.
    Ben benieuwd naar je volgende avonturen.
    Lieve groetjes, Marijke