laatste uurtje in Hoi An

3 april 2013 - Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal,

over een uur verlaat ik Hoi An en vlieg ik naar Hanoi, waar ik verder zal gaan met mijn onderzoek. Ik ga het hier wel zeker missen, hoewel ik het in Hoi An niet altijd even leuk heb gehad omdat het vaak moeilijk was om mensen te ontmoeten. Iedereen is hier voor vakantie en gaat na 2 dagen weer weg en als jij dan degene bent die hier blijft en eigenlijk serieus iets moet doen is dat heel raar en best moeilijk en alleen soms. Ergens wonen voor een tijdje is toch heel anders dan rondreizen. Maar ik heb hier ook zat leuke dingen gedaan, zoals snorkelen, fietsen, duiken, kookcursussen enz. En de afgelopen week verbleven er twee gezellige kerels in mijn hotel waarmee ik af en toe wat ben gaan eten of drinken en iig elke dag even een gesprek mee had. Wel jammer dat ik in die week precies heel veel moest doen voor mn onderzoek, omdat verslag nr 2 af moest! Na een maand hier weer weg gaan voelt ook wel heel raar. Ik heb hier toch wel echt een beetje een thuis gecreerd: heb elke dag wat gepraat met de receptioniste, werd elke dag vrolijk begroet door de schoonmaaksters en heb hier in de straat 3 restaurantjes gevonden waar ik graag heen ga omdat het eten lekker en goedkoop is en de mensen heel vriendelijk zijn, bij een restaurant loopt echt het schattigste meisje ooit rond! (hoewel ik denk dat Fiene als ze 2 is haar vast verslaat in schattigheid;) )  Elke keer als ik langsloop zwaaien ze naar me of zeggen ze gedag en na 2 weken waren zelfs de mensen van de spa waar ik toch elke dag zo'n 4 keer langsloop zo ver dat ze de standaard begroeting ' Helloo, massage?'  veranderden in ' Hello'  met een glimlach :). Ik weet de weg hier en ben net op mn laatste wandelingetje naar de pinautomaat ook maar even langs een van die restaurantjes (waar ik ook met jou ben geweest, mams) gelopen om gedag te zeggen. Straks nog even langs de andere twee :P. Een van de mensen van het restaurantje waar ik gister een kookcursus deed vroeg me waarom ik toch altijd zit te schrijven :). Verder heb ik hier iemand op straat gezien met een grote box waar muziek uit kwam en een microfoon en zo stond hij midden op straat in zn eentje te zingen. Gelukkig was het geen Gangnam Style, want die is hier populair en heb ik ook uit een karaoketent horen komen terwijl ik lekker rustig zat te eten ;).

Hoi An en de lokale mensen die ik hier ontmoet heb, zullen me dus zeker bijblijven. Ik denk nu al dat ik over een tijdje hier weer heenwil :).

Maar ik heb ook zeker zin in een nieuw avontuur! Ik hoop dat de drukte van Hanoi en het feit dat het een gewone stad is en geen toeristenstad me wat meer motivatie geven om ook echt interviews uit te typen ;). Verder is daar een actieve couchsurfing groep (bedankt Hanneke voor de tip!) die elke week een meeting, een diner en een hangout hebben en waar ik dus in principe 3 keer in de week heen zou kunnen om zowel Vietnamezen als toeristen/expats te ontmoeten. Vanavond is de meeting, dus ik ben erg benieuwd! En natuurlijk leuke weekendtripjes maken :). Oh en onderzoeken. Omdat Hanoi meer bekend staat om het straatvoedsel zal ik vooral wat straatvoedsel toers gaan doen en ik hoop dat er ook een leuk lokaal vega eettentje is. Hier in Hoi An vertelde de receptioniste nadat ik hier al 3 weken was ineens dat ze een heel goed lokaal eettentje wist. Ze wees het aan op de kaart en ik vond het wel een beetje ver lopen, dus was nog aan het nadenken... toen ze al had geregeld dat de bewaker/motortaxi me er wel even op de motor heen zou brengen! Tien minuten later zat ik dus in een of andere ruimte op een plastic stoeltje tussen de locals met een bord noodles voor mn neus, wat later Cau Lao bleek te zijn. Heel lekker! Toen ik een foto van mn eten ging maken, moest de jongen tegenover me lachen en gebaarde hij dat hij de camera wilde terwijl hij ' picture'  zei. Ik gaf hem mijn camera en hij maakte een foto van mij met het eten :). Toen ik klaar was met eten betaalde ik 15.000 dong (50 eurocent) en zat ik te denken hoe ik precies terug zou moeten lopen, toen de motormeneer weer verscheen en me achterop de motor terugbracht!  Oh en ze hebben hier overal bier voor 11 cent per biertje :).

Qua onderzoek gaat het op zich wel oke denk ik, hoewel ik vast meer zou moeten doen, maar ik ben gelukkig niet de enige die moeite heeft met de balans tussen onderzoeken en leuke dingen doen.  Het is interessant om te zien hoe verschillend mensen zijn qua hoe graag ze lokaal eten eten of koken en of ze straatvoedsel eten. Zo heb ik bv een stel geinterviewd dat wel graag lokaal wilde eten bij lokale eettentjes, maar er moesten toch ook wel een aantal toeristen zitten zodat ze zich meer op hun gemak voelden qua niet de enige toeristen zijn daar maar ook omdat ze dan kunnen vragen hoe ze moeten bestellen en het ze meer een gevoel van veiligheid heeft qua niet ziek worden. En de stoelen moesten ook wel gewoon stoelen zijn en niet van die hele kleine plastic stoeltjes. Iemand anders vond juist de enige toerist ergens zijn en het zitten op die kleine plastic stoeltjes leuk. Tot nu toe ontdek ik dus vooral dat iedereen heel anders is :).

Nou dat was het weer.

Liefs!

1. Shirley:
    3 april 2013
    Hai Renee, wat een heerlijk verhaal zo op de woensdagochtend! Heel veel succes met je onderzoek en veel plezier in Hanoi! Liefs Shirley
  2. Kees:
    3 april 2013
    Mooi verhaal Renée, veel plezier in Hanoi met de couchsurfing members en succes met je onderzoek.
  3. Marijke:
    3 april 2013
    Hi lieverd, het is weer een prachtig verhaal en je hebt al veel gedaan. Zal je nog mailen welke trip wij vanuit Hanoi gedaan hebben (met die roeibootjes, waarbij de vrouwen ook met hun veten roeien). Ook hebben we in Hanoi in een heerlijk restaurantje gegeten (staat ook in Lonely Planet).
    Ben benieuwd naar je ervaringen in Hanoi. Wat een goed idee dat couchsurfing!
    Groetjes, Jos en Marijke
  4. Lieselotte:
    9 april 2013
    Hoi Renee, moet weer helemaal terug denken aan de vakantie als ik je verhaal zo lees. Heel veel plezier in Hanoi!! xx Lieselotte