tạm biệt Vietnam

5 mei 2013 - Hanoi, Vietnam

Over twee dagen verlaat ik Vietnam al weer en de afgelopen dagen loop ik hier dus met gemengde gevoelens rond: blij, vooral om klaar te zijn met onderzoeken, want  mensen ontmoeten die ook nog eens geinterviewd wilden worden en uit die interviews nuttige data verkrijgen bleek moeilijker en saaier dan ik van te voren dacht... Maar ook blij om straks weer Bram, mijn familie en vrienden te zien :). En blij dat ik hier geweest ben en er nu nog even ben, want Vietnam en vooral Hanoi vind ik heel erg gaaf! Vandaar ook dat ik tegelijkertijd ook een beetje sip ben.

Vandaag zat ik bij het meer hier een broodje te eten toen een Vietnamees meisje naast me kwam zitten en met me begon te praten, natuurlijk moest ik ook op de foto met haar :). Een van de dingen die ze me vroeg was 'do you like Hanoi?' 'yes.' 'do you think Hanoi is beautiful?' Uh, nee! Hanoi is eigenlijk best wel lelijk, op wat mooie pagodas en het meer enzo na, maar op een of andere manier doet dat er niet toe omdat het zo tof is. Het is moeilijk te omschrijven en ik denk dat je hier geweest moet zijn om het te begrijpen (en dan niet je eerste drie dagen met jetlag en cultuurschock :P) maar een aantal van de dingen die ik hier tof vind zijn:

- de drukte, energie en levendigheid van Hanoi. Overal zijn winkeltjes, eetstalletjes, motors en mensen. Het lijkt wel alsof bijna alle huizen hier tegelijkertijd ook een winkeltje, eettentje of guesthouse zijn. Er zijn veel kleine eetstalletjes en kleine cafeetjes waar het altijd heel druk is met koffie of thee drinkende Vietnamezen. Er is ook een straat met veel cafeetjes met goedkoop bier, waar het 's avonds ook heel druk is maar er wel opgepast moet worden voor de politie, want na 11 uur ofzo mag er niemand meer op straat zitten en om half 12 moet alles dicht zijn. De meeste straateettentje met stoeltjes en tafeltjes op straat zijn eigenlijk ook illegaal en moeten dus snel leeggemaakt kunnen worden. En de hele dag door zijn er overal mensen op motors op weg naar iets (of rijden ze gewoon zo veel rond voor hun plezier?). Hoewel al die motors soms ook heel irritant zijn, vooral als je moe bent, want als voetganger sta je hier onderaan de ranglijst en moet je dus altijd goed opletten als je oversteekt of als je op straat loopt. Ze hebben hier wel stoepen maar in het oude centrum staan die volgebouwd met kraampjes en motors en loop je dus op de straat.

- dat er in Hanoi overal geheime, hele leuke cafeetjes te vinden zijn. Cafeetjes die er van binnen heel mooi en schattig uitzien, maar ook cafeetjes met een mooi uitzicht over het Hoan Kiem meer. Een van mijn favorieten is een cafe, waarbij je eerst een winkeltje met zijde binnengaat, waar je dan rechts langs gaat door een smal gangetje, dan kom je bij een huis waar je je drankje kan bestellen en als je dan drie trappen omhoog gaat kun je daar zitten met een mooi uitzicht! En ze hebben lekkere eggcoffee, koffie met geklopt ei, klinkt vies maar is lekker. Een ander voorbeeld is dat je een grote kledingwinkel binnengaat, die al gesloten was gister om 9 uur maar omdat het de toegang is tot een cafe zijn er bewakers en kan je er wel naar binnen. Hier moet je naar de 5e verdieping om het cafeetje te kunnen vinden met dakterras :).

- dat ik hier bijna elke dag wel iets nieuws zie of meemaak: savonds komen veel Vietnamezen naar het meer om eromheen te wandelen/rennen/oefeningen te doen en rondom dat meer lopen ook jongeren met een plastic tas en handschoen het vuilnis op te rapen; dat alle Vietnamezen meteen naar een schuilplaats rennen als het begint te regenen; hoe ontzettend hard het hier kan regenen; en natuurlijk de motors met vanalles erop. Hoewel ik het zien van een motor met een kindje van 2/3 voorop tussen de benen van zn moeder/vader staand, zeker niet zal missen! Vooral die ene keer dat het kind sliep en de moeder dus een hand om het kind heen had en een hand aan het stuur, schrok ik wel even. Zo zijn er wel meer dingen die ik niet zal missen hoor: geroosterde hond zien liggen bv. Of elke dag 100x nee te moeten zeggen of schudden tegen de motortaxis, straatverkopers, etc. (ik vind ze negeren ook weer te onaardig).

- Maar ook zeker de omgeving hier is supermooi. Ik ben nog naar Halong en Bai Tu Long Bay geweest en dat is echt supermooi, maar ook het dorpje Mai Chau met zn rijstvelden, bergen eromheen en stilthouses vond ik heel erg mooi.

- Er hangt hier een hele drukke, levendige, maar gezellige sfeer ofzo. Mensen overal zijn aan het praten met of iemand van het winkeltje naast hun of iemand die gewoon binnenkomt om koffie te drinken. Het is een georganiseerde chaos, maar het lijkt ook alsof mensen het goed hebben en ik heb het idee dat ik weinig boze of chagrijnige vietnamezen heb gezien. En veel Vietnamese jongeren zijn erg geinteresseerd in toeristen en andere landen en proberen bv. rondom dat meer of bij de couchsurfing meetings een praatje met je te maken en vanalles te weten te komen,

Maar ik weet ook wel dat de vrouwtjes die hier rondlopen met een stok over hun schouder met twee manden eraan vol met bv fruit het best wel zwaar hebben. Meestal staan ze al om 2/3 uur snachts op om het fruit te kopen, wat ze dan vervolgens totdat het allemaal op is (wat vaak pas rond 6 uur savonds is) overal proberen te verkopen. Hierna gaan ze naar hun 'woning/guesthouse' waar ze met 8en op een kamer slapen en gaan ze maar een keer in de zoveel tijd terug naar het dorp waar ze vandaan komen om hun kinderen te zien. (Ja , je leert wat in de musea hier!)

Wat ook belangrijk is, is dat ik in Hanoi wat leuke meiden heb leren kennen die hier ook wat langer verblijven. En hoewel met ze afspreken niet altijd even soepel verliep want een van hen vond het heel normaal om de dag nadat we hadden afgesproken, of soms wel om 10 uur savonds, te laten weten dat ze toch niet kon. Maar anderhalve week geleden heb ik iemand anders leren kennen die hier ook lang blijft en met wie ik sindsdien wel al vaker heb afgesproken :). Afgelopen zaterdag wilde ik cocktails drinken en heb ik ze allemaal uitgenodigd, wat heel gezellig was! Toch gek hoe het meestal zo is dat je een groepje om je heen hebt gecreerd als je weer bijna weggaat..

Morgen nog een dag achter mn laptop doorbrengen in de hoop dat ik mn laatste verslag zo goed als afkrijg en dinsdag nog wat rondlopen en dan savonds al weer naar het vliegveld en weer op weg naar Nederland....

Leuk dat jullie mn blog gelezen hebben en tot snel!

Liefs

1. Marijke:
    6 mei 2013
    Ik kan me helemaal voorstellen hoe het is. Vond zelf Hanoi ook een leuke stad om rond te lopen.

Goede reis straks!!