Hong Kong gekte

28 juli 2010 - Hong Kong Int Airport, China

eindelijk weer eens snel een berichtje, hoewel de interesse lijkt af te nemen :P  Maar geen reden om jaloers te zijn, want het regent en onweert al 2 dagen in Hong Kong.
Na mijn laatste avonturen in Australie: in een riviertje, achter een waterval en in een vulkaanmeer zwemmen en een rots als glijbaan gebruiken. Voor het eerst in mn leven duiken en meteen ook maar een haai zien! en natuurlijk het relaxen en feesten in Cairns. Heb ik 4 dagen in sydney doorgebracht met ziek zijn en de laatste dingen voor mijn nieuwe avontuur regelen..  De stress over naar azie gaan nog steeds zonder een heel goed plan, in mn eentje en met niet alle aangeraden inentingen (was te laat voor rabies en japanese encyphalitis, maar die worden alleen aangeraden als je lanegr dan 1 maand blijft, wat ik wel doe.. maar dat maakt ze dan toch iets minder belangrijk) en dan ook nog eens terwijl ik ziek was begon aardig toe te slaan! wat eroor zorgde dat ik me alleen nog mar ellendiger voelde..  wat was ik van plan te gaan doen? waarom had ik besloten de overstap in hong kong zoveel te verlengen? waarom kon ik niet gewoon diret naar huis gaan? of nog beter zelfs thuis zijn, waar mn mama en papa voor me konden koken en ik wel gewoon de hele dag in bed kon liggen filmpjes kijken en muziek luisteren en slapen. vlak voordat ik naar iets nieuws vertrek slaan bij mij de stress en de twijfels altijd toe, maar dit keer had ik niemand om me heen om me gerust te stellen en te helpen met dingen regelen en me eraan te herinneren dat ik die twijfels altijd heb. maargoed ik heb me erdoorhgeen geworsteld en toen ik op vrijdagavond alles geregeld had (behalve een klamboe) voelde ik me een stuk beter en positiever. En ik keek uit naar 9.5 uur in het vliegtuig zitten tv en films kijken :)
Toen ik de bus van het vliegveld naar mijn hostel nam in Hong Kong en om me heen keek, besefte ik dat ik weer in mn eentje in een nieuw land met alleen mn backpack was. En dat vind ik eigenlijk altijd wel een fijn en spannend gevoel. Met een back pack rond 7 uur savonds (hoewel nu denk ik dat het tijdstip van de dag niet eens uitmaakt) door hong kong lopen is niet aan te raden. Druk en chaos gelukkig bachten mijn routebeschrijving en een aardige mevrouw me vrij snel naar het hostel. En daar kwam ik erachter dat mn bed te klein voor me was en je bijna op de wc moest zitten als je wilde douchen. Maar ik bleef positief en ging vrij snel slapen.
De volgende dag ben ik gaan rondlopen. Toevallig kwam ik bij een tempel uit waar allemaal spiraalvormig wierook aan het plafond hing en later kwam ik bij een dragon boat festival. En een park met allemaal picknickende mensen. het nadeel was dat ik steeds werd aangesproken of ik niet op maat gemaakte kleding wilde, ik door twee mannen werd aangesproken die me gezelschap wilden houden en dat de mensen langzaam leken te lopen als ik snel wilde lopen en ik steeds de verkeerde kant op leek te lopen (tegen de stroom in). Mijn moeheid begon toe te slaan en toen ik ook honger kreeg maar alle menus overal alleen maar in het chinees waren vond ik het allemaal niet leuk meer. Had stiekem toch een beetje een cultuurschok en was nog steeds moe en niet zo lekker.. Ik zag alleen maar de chaos en drukte van hong kong, maar na twee dagen kon ik ook verder kijken dan dit en de grappige, typische dingen zien van Hong Kong.  Zoals dat  je soms een deur in moet en dan de lift  moet nemen om bv bij een restaurantje of een visumbureautje uit te komen.. in het begin was ik steeds onzeker of ik daar echt naar binnen kon, maar het is altijd goed gegaan! De gebouwen zijn, zoals verwacht, hoog en reclameborden hangen ook hoog aan de gebouwen...waardoor je ze soms mist (kon de eerste keer een vegetarisch restaurantje niet vinden in de straat omdat het reclamebord hoger hing en ik inderdaad met de lift naar de 2e verdieping moest). En alles is in het Chinees! Gelukkig kunnen de meeste mensen wel Engels, maar sommige niet zo goed en anderen zijn er ongeduldig als je hun uitspraak niet meteen begrijpt. Ben vanmiddag naar de enige engelstalige film in de bioscoop geweest, waarvan ik niet eens kon lezen waar die overging want ze hadden die info niet in het engels.. Verder is het overal druk en soms kun je een straat niet gewoon oversteken maar moet je er overheen of onderdoor. Gelukkig regende het niet mijn eerste twee dagen hier want  je tussen al die paraplus die op je ooghoogte zijn heenwurmen is misschien meer iets voor gevorderden :P. En ik heb zelfs vandaag eten van een plaatje bestelt, na te vragen wat de vegetarische opties waren wat niet meteen begrepen werd, en dat was nog lekker ook! Ik was de eerste twee dagen hier even bang dat ik mijn aanpassingsvermogen verloren ahd, maar gelukkig is dat er nog :)
Ik heb toch besloten dat ik in mn eentje China ingaan toch een beetje te eng vind en aangezien ik ook naar het toeristischere Vietnam wil heb ik besloten daar eerst heen te gaan en dan wel verder te zien. Waarschijnlijk dan door naar Cambodja, maar omdat mijn plannen steeds veranderen, zie ik het allemaal wel. Straks vlieg ik dus naar Hanoi om dan Vietnam te gaan verkennen!  of in ieder gevaldat hoop ik, loop nu te niksen ophet vliegveld omdat mijn vliegtuig u zou moeten vertekken, maar ergewoon vertraging staat. Staat geen tijd bij en het ziet er niet positief uit (of misschien juist wel, dan kom ik sochtends vroeg aan ipv savonds laat) want bij vluchten die om 6 uur geleden hadden moetenm vertrekken staat ook delayed. maargoed ik wacht het wel af! komt door het onweer natuurlijk..

Ik hoop dat jullie allemaal genieten van je zomervakantie :)!
liefs

1. Marijke:
    Heej,
    Ja die twijfels komen me wel bekend voor. Maar goed dat je het weer overwonnen hebt, at geeft natuurlijk een goed gevoel. En sommige mannen kunnen lastig zijn als je alleen over straat loopt, maar ja dat is nu eenmaal het lot van een jonge aantrekkelijke vrouw!!!
    Ben benieuwd hoe laat je vliegtuig uiteindelijk vertrokken is. Beter laat en veilig dan op tijd en onveilig toch?
    Veel plezier in Vietnam.
    Groetjes,
    marijke
  2. VERA uIT DE wEERD:
    Hoi Renée,

Ik volg je wel ook op facebook, alleen zet ik er niet altijd een reactie op. Dus je gaat nu naar Vietnam....of misschien ben je er al. Kees en ik zijn de afgelopen twee weken in de Achterhoek op een boerencamping geweest. Gewandeld, was ook niet verkeerd.
    Ik wens je een goede tijd toe in het verre Azië en ik volg je verhalen.

Groetjes van Vera
  3. Kees:
    28 juli 2010
    In sommige landen lopen de mensen links en dan loop je inderdaad tegen de stroom in als je rechts blijft lopen, maar daar was je waarschijnlijk al achter.
    Nou, veel succes in waar je reis je verder brengt,

groetjes, Kees.
  4. Didi:
    29 juli 2010
    Heeeee Renee!!

Net twee heerlijke verhalen gelezen, want ik was er nog steeds niet aan toegekomen om van Road Trip meer te lezen dan het zinnetje in het "alert mailtje". Ik ben 24 juni afgestudeerd, wat alweer een tijdje geleden lijkt, maar voelt als anderhalve week geleden doordat er heueueul veel dingen zijn die ik moet regelen. Al dat regelen loopt nu langzaamaan op z'n eindje, want maar goed is ook, want ik ga 5 augustus voor een maand naar Tsjechie, m'n vrienden op zoeken en voor die tijd moet er behalve een grote vertaling nog heel wat gebeuren ;p Naja, je kent 't wel! Haha! Er straalt in ieder geval echt heel veel plezier van je verhalen af en ik vind het echt heel erg leuk dat je zoveel afwisselende en verschillende dingen doet en dingen bezoekt! Echt zo leuk dit! Heel erg waardevol, blijft voor altijd bij je....! Heel veel liefs, Didi