vaarwel nieuw zeeland

6 juni 2010 - Wellington, Nieuw-Zeeland

hallo allemaal.

het einde van mijn nieuw zeeland avontuur is alweer in zicht. Dinsdag vlieg ik alweer terug naar Australie, waar ik de oostkust ga verkennen.

Zes weken Nieuw Zeeland zijn te veel om in een berichtje te stoppen, maar ik zal wat hoogtepunten vertellen.

Met als hoogste een skydive! Ben namelijk op 4.5 km hoogte uit een vliegtuigje gevallen/geduwd om 3 km naar beneden te vallen in 1 minuut en dan de laatste 1.5 met een parachute te doen. Ik was dit eigenlijk helemaal niet van plan, maar in Nieuw Zeeland is dat een van de dingen die veel backpackers doen en door alle verhalen werd ik wel heel erg nieuwsgierig. Dus 5 minuten voor ik het vliegtuigje in ging besloot ik het eens uit te proberen. haha! De 20 minuten dat we de lucht in gingen met het vliegtuigje heb ik zo veel mogelijk met de man gekletst die met mij ging springen om maar niet te hoeven nadenken over wat ik ging doen. HIj had al 6000 sprongen gemaakt en verzekerde me dat het goed zou komen en dat ik me geen zorgen hofde te maken. Toen ging de deur open en de eerste persoon sprong eruit, je hoorde gewoon dat hij heel snel naar beneden viel. Ik ging als derde en probeerde niet na te denken over wat ik ging doen en ineens viel ik naar beneden. De hele freefall voelde ik mezelf vallen, terwijl iedereen me verzekerde dat het niet als vallen voelt maar als zweven.. en ik vond het doodeng. En was heel blij toen de parachute opende en we rustig naar beneden gingen. Eenmaal beneden vroeg de man die me had gefilmd (hij sprong extra tegelijkertijd met ons) of ik het leuk vond. Mijn antwoord was: ' Nee ik vond het alleen maar heel erg eng de hele tijd' Hij moest lachen en vertelde me dat ik inderdaad hilarisch was omdat ik zo bang was. Maargoed ik heb jhet gedaan en vond het ook zeker een toffe ervaring! Zou wel graag nog een keer willen om te kijken of ik van het uitzicht kan genieten, want dat vergat ik helemaal doordat ik alleen maar heel bang was en mn wangen voelde wapperen..

Een van de andere dingen die ik heel tof vond was de galcier hike. 7 uur wandelen, 1 uur naar de geltsjer en 1 uur terug en 5 uur op de gletsjer. We hadden klemmen om onze schoenen met pinnen eraan om op het ijs te kunnen lopen en de gids meost af en toe voor onze neus de treden uithakken. We gingen namelijk ook een crevasse (in nederlands heb ik geen idee: een soort gleuf in het ijs) in. Eerst via treden en een touw naar beneden en dan liep je letterlijk tussen het ijs. De ruimte was zo smal dat je je echt tussen het ijs door moest wurmen en op een gegeven moment moest je weer via treden omhoog. omdat je je handen niet kan gebruiken, was het een kwestie van tegen het ijs aanleunen en jezelf zo omhoog weten te wurmen, sterke benen waren dus ook nodig! Halverwege werd het tijd voor lunch op het ijs, dat was erg koud en ikw as blij dat we weer verder gingen wandelen. In het begin was het wel eng, maar op een gegeven moment raakte ik gewend aan op het ijs wandelen en was het alleen nog maar heel mooi en leuk.

Een ander tof iets was de hot water beach. het was ongeveer 16 graden buiten en de man die de tour deed vertelde ons dat we maar onze bikinis moesten gaan aandoen, want we waren op het strand. Hij gaf ons een schep en een emmer en als we een stuk het strand op zouden lopen, konden we een gat graven dat zich dan zou vullen met warm water. En dit was inderdaad het geval! De emmer was bedoeld om koud zeewater te halen, om bij het ' badje' te doen zodat het water niet te heet zou zijn. En dit was zeker nodig. We voelden ons net klleine kinderen die een zandkasteel gingen bouwen en we konden lekker in een warm badje relaxen. Heel apart! Heeft volgens mij iets te maken met dat er een vulkaan vlakbij zit ofzo.. die dan het water warm maakt en warm water gaat weer omhoog.

Gister heb ik de Tongariro Crossing gedaan een 19 km wandeling over vulkanisch gebied, erg mooi!

Zoals jullie begrijpen is Nieuw Zeeland dus een heel bijzonder land: het zuidereiland heeft veel bergen en een aantal gletsjers en het eerste skigebied is gister opengegaan. Het noordereiland heeft veel vulkanen, waardoor er allemaal warme waterplassen zijn die naar rotte eieren (of zwavel) ruiken en ze zijn te heet om in te gaan! Sommige plassen zijn ook felgroen. Verder is het Noordereiland ook heuvelachtig.

Ik zou zeggen kijk allemaal Lord of the RIngs nog eens dan weet je waar ik ben geweest ;)!

xxx

1. Didi:
    Wauw!! Liefs, Didi
  2. Marijke:
    Hi lieve Renée,

Wat een geweldige ervaringen allemaal. Je bent echt je grenzen aan het verleggen. Ik vind het fantastisch en ben hartstikke trots op je en dat mag je zelf ook zijn natuurlijk!!! Je zorgt op deze manier steeds weer voor verrassingen en ik ben heeeeeel erg benieuwd naar je verdere belevenissen straks in Australië
    Lieve groetjes
  3. yvette:
    6 juni 2010
    Supergaaf meis! Je vermaakt je goed zo te horen :)
    hopelijk geniet je er goed van en krijgen we snel weer wat te lezen haha! liefs xxx
  4. Lorein:
    7 juni 2010
    Hee Reneetje,

Niet normaal wat je allemaal meemaakt daar, spannend zeg! Ben benieuwd naar wat er verder nog gaat komen, dit lijkt me in ieder geval moeilijk te overtreffen!

Liefs, Lorein, Debby en Robin
  5. monique:
    7 juni 2010
    Hoi Renee,

Wat een avontuur!!! Elke keer weer leuk en boeiend om te lezen.
    Wat maak jij zo een hoop mee.
    Geniet er nog van!!!!

Groetjes, Fu Sha, Marc & Monique