Nieuw Zeeland

30 april 2010 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

hallo allemaal!

eventjes een korte update van wat belevenissen en mn nieuwe plannen.

Ik ben nu in Nieuw Zeeland :). Had vorige week dinsdagavond besloten dat ik afgelopen dinsdagochtend naar Christchurch (Nieuw Zeeland) zou vliegen, lekker die vrijheid!

Toen ik maandag Sydney verliet ben ik eerst naar de Blue Mountains gegaan met de trein. Daar aangekomen naar mijn hostel en de mensen daarkonden me wel wat mooie wandelingen aanraden, dus meteen weer op pad en wandelen. de Blue Mountains zijn bergen met rotsen, de three sisters zijn het bekendste stukje van de Blue Mounatins. Daar begon mijn wandeling en na 3 uur in mn eentje door de bush lopen en af en toe een toerist tegenkomen was ik bij het eindpunt. Het was vermoeiend, want er waren veel trappen en een beetje spannend. Stiekem raden ze je namelijk aan in de Lonely Planet om niet alleen te gaan wandelen, want je kan 1 verdwalen 2 gebeten worden door een slang en 3 het weer kan snel veranderen. Maar deze wandeling was niks vergeleken bij die ik de dag erna ging doen.. Deze tweede wandeling was bij de Wenthworth Falls en het leuke is dat je eerst bij een uitkijkpunt komt, zodat je de watervallen kan zien. Daarna loop je bovenop over de waterval heen, met behulp van stenen die daar zijn neergelegd en een hek ernaast. Maar een maand geleden is hier een storm geweest en daardoor was een wandelroute helemaal afgelsoten en hier op de waterval was het hek omgewaaid, fijn... Daarna loop over een paadje langs de rotsen naar beneden en dan kom je aan de onderkant van dit stukje waterval uit, hier wordt de waterval dan even een riviertje om vervolgens weer vrolijk verder waterval te zijn. Op een gegeven moment kon ik of gewoon verder lopen of met hele steile trappen naar beneden en de man van het hostel had me dat laatste aangeraden, omdat je dan helemaal onderaan de waterval uitkomt. Het laatste stukje was alleen geen trap, maar een touw aan een bouw waar je dan aan moest hangen en zo naar beneden 'abseilen'. Daarna werd het wandelpad smaller en smaller met links van me de berg naar beneden en rechts de berg omhoog. Een uur lang kwam ik niemand tegen en op een gegeven moment was daar een riviertje. Het pad ging na het riviertje wel verder, dus met behulp van wat rotsen ben ik daar overheen geklommen. Hierna werd het pad nog smaller en ik kwam nog steeds niemand tegen en begon bang te worden dat het pad eigenlijk geen pad meer was en ik begon te verdwalen. Maar de enige optie was verder gaan, dus ok verstand proberen op nul te zetten, goed oppassen dat je niet op een slang gaat staan of naast het pad stapt en doorlopen.. Toen ik bij drie riviertjes met drie ladders eroverheen uitkwam, waarvan twee ladders duidelijk kapot waren en de ander bijna stelde me dat niet gerust. Maar ook hier kon ik overheen met behulp van wat rotsen en 10minuten later zag ik het bordje ' naar de conservation hut' en daaronder met een pijl naar waar ik net vandaan kwam 'path only for EXPERIENCED walkers' in rood. Haha, vandaar dat het zo moeilijk was... maargoed alles is goedgekomen en ik heb het overleefd dus kan me vanaf nu een experienced walker noemen.

Na 2 dagen blue mountains ben ik naar melbourne gegaan, daar een great ocean road en philip island tour gedaan en daarna Nieuw zeeland.

Vandaag ben ik met de trein van Christchurch naar greymouth gegaan, heel mooi! Morgen ga ik verder naar het zuiden van het zuidereiland en dan naar het noordereiland. In totaal zal ik 6 weken reizen in Nieuw Zeeland.

Nu is mijn tijd op, maar alles gaat goed en ik vermaak me prima!! :)

xxx

1. VERA uIT DE wEERD:
    Hoi Renée,
    Spannend verhaal over die wandeling. Gewoon doorlopen dus, is de boodschap. Zou dat voor alles gelden?
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland en geniet maar van die vrijheid.

Groetjes van Vera
  2. Kees:
    30 april 2010
    Geweldig, wat ben je ondernemend! Veel plezier op het vervolg van je reis.

Groetjes, van Kees.
  3. Didi:
    He lieve Renee!

Stoer van je! Het klinkt echt geweldig! Probeer er met volle teugen van te genieten, dit draag je allemaal voor de rest van je leven bij je, heerlijk! :) Pas goed op jezelf!

Liefs, Didi
  4. Marijke:
    Hi lieve Renée,

Geweldig zeg die wandelervaringen. Je bent stiekem toch wel een heel ondernemend type en laat je niet zo gauw van de wijs brengen. Het is maar goed dat ik van tevoren dit niet allemaal geweten heb, want dan zou ik misschien als soms overbezorgde moeder in de rats gezeten hebben.
    In Christchurch heb je natuurlijk naar de Christchurchrace gevraagd, waarschijnlijk aan jonge mensen en die weten er inderdaad niks van, want deze was in 1953. Misschien kun je het ook een keer aan oudere mensen vragen als trots kleinkind.
    Geniet maar van je avontuur in Nieuw-Zeeland!! En ga de giftige slangen maar uit de weg!
    En gefeliciteerd met je nieuwe titel: experienced walker. Prachtig.
    Liefs
    Marijke