introductieweken

25 februari 2010 - Sydney, Australië

Hallo!

Ik ga proberen kort op te schrijven wat ik zo'n beetje heb gedaan en iets over het leven hier.

De eerste week hier in Sydney begon goed met om 7 uur opstaan om op tijd bij de introductie te zijn op maandag en dinsdag. Deze introducties gingen vooral over wennen aan sydney, de universiteit, veiligheid, clubs enz.. Maar ook kregen we nog wat te horen over leuke vakken: outdoor education, painting, stage enz.. Neeeeeee, nu was ik weer helemaal in de war over welke vakken ik wilde doen! Toen besloot ik me woensdagochtend (want dat was de tijd hiervoor) me op te geven voor schilderen als vak, zegt die man 'weet je zeker dat je alleen painting wilt doen? Wil je er niet nog iets anders bij doen?' Aaaaaaaahhhh dus ik heb me ook opgegeven voor fotografie en ben toen maar opgehouden met nadenken. Frans is al afgevallen en nu heb ik vier vakken: twee over aboriginals, schilderen en fotografie, maar maandag heb ik ook een gesprek bij een stageplek. Bij een centrum voor bedreigde talen. En 4 vakken (of 3 en 1 stage) is normaal en ik denk dat ik ook moet werken, omdat de prijzen hier toch wel erg tegenvallen. Dus ik moet nog iets laten vallen. Teveel beslissingen voor mij :p

Woensdag ging ik voor het eerst naar een kamer kijken en dat was nog behoorlijk spannend, want de hele dag had ik op internet zitten kijken naar kamers, maar geen afspraak weten te maken voor donderdag. En bij mijn hostel kon ik niet meer blijven na donderdagochtend en veel andere hostels zaten ook vol, omdat er een grote Mardi Gras Lesbian and Gay event (2 weken lang dingen te doen) aankwam. En dakloos... dat vond ik niet zo'n fijn vooruitzicht. Maar de kamer en het huis waren prima, dus ben ik donderdag verhuisd! Het is een beetje gek dat mijn huisbaas niet aan contracten doet, maar ik ben al naar de Students Representative Council op de uni geweest (die zich veel bezighouden met problemen qua huisbazen) en die zeiden dat dat in Sydney niet zo heel raar is en ook niet illegaal en ik me geen zorgen hoef te maken.

Zondag was het Mardi Gras Fair Day. In een park bandjes, muziek, heel veel standjes met clubs speciaal voor homoseksuelen en allemaal gek verkleedde mensen. Ik heb mn ogen uitgekeken en lekker op het gras gehangen. Leuk dingetje: er was ook een poffertjestent!

Maandag was er een welkomsbarbecue voor de international studenten, wat wel leuk was en daarna ben ik gaan sporten. Ik heb hier namelijk sportschoenen en een sportkaart gekocht en toen ik ging sporten kreeg ik een bandje om mijn arm met smileys, dat is nou nog eens mensen motiveren!

Dinsdag naar Manly Beach, een strand waar je met een ferry heen moet. Het was jammer dat het die dag 'koud' was. In ieder geval te fris om in je bikini op het strand te liggen en erg bewolkt, maar ik ben toch even de zee in geweest. En 's avonds naar de film geweest: Shutter Island. Een best rare film, maar wel heel tof. En ik vond het ook wel fijn om gewoon even met een groepje naar de film te gaan en niet ergens te gaan drinken en praten. Ik merk namelijk dat ik best wel moe word van elke dag dezelfde mensen zien en gezellig doen (oei, ik klink asociaal) of weer nieuwe mensen tegenkomen en weer moeten vertellen wat je doet, waar je vandaan komt enz..  Wat dat betreft kijk ik uit naar het begin van de vakken (maandag a.s.). Gewoon een bezigheid hebben, niet de hele tijd hoeven afspreken met mensen en leuk moeten zijn en dat gewoon het leven hier begint in plaats van dit zo half vakantieachtig, maar toch ook niet omdat je wel iets moet gaan opbouwen. Ik voel daardoor wel druk om overal heen te gaan en leuk en gezellig te zijn.

Gisteren, vandaag en morgen is het O-week, dat is voor alle studenten een orientatieweek. Alle clubs van de universiteit (en dat zijn er veel: van elke studie wel een, van elke sport wel een, maar ook een chocolate society of een gericht op mensenrechten) hebben daar hun standje en je kan lid worden. Je moet dan wel eerst een Access Card kopen, zodat je lid wordt van de Studentenunie en dat kost dan weer 110 dollar, maar dan krijg je wel weer wat korting op bv koffie. Pfff nog meer beslissingen dus. Maargoed ik ben lid geworden van de Dance and Movement Society, Anthropology Society en Survival Society voor de rechten van indigenous people. Beter te veel dan te weinig, want ik kan altijd niet gaan dacht ik zo. Dat ziet er dus wel veelbelovend uit en ik heb ook zeker zin om zo weer wat mensen te ontmoeten en wat verschillende groepjes te hebben en dingen te hebben waar ik alleen heen kan gaan! Alleen als ik heel eerlijk ben, vind ik het nu nog eventjes moeilijk allemaal. Ik moet nog erg mn weg vinden, maar dat komt vast goed strakjes. Maar juist omdat ik hier echt 4 maanden ga wonen en een 'normaal' leven ga leiden en er bijna geen cultuurverschil is, vind ik het ergens moeilijker dan in mn eentje in een dorp in Tanzania zijn. En tot nu toe moest ik bijna elke dag wel iets regelen, dus een dagje er lekker op uit kon nog niet echt. Misschien dat ik in het weekend naar de dierentuin ga ofzo!

Nu even over mijn huis: ik woon er met 9 andere mensen. Één internationale studente en de anderen zijn allemaal op working holiday. Ik heb mijn eigen kamer en het huis ligt in Surry Hills/ Paddington, wat twee leuke wijken zijn met veel cafetjes en winkeltjes en 20 min lopen van het centrum en 40 van de uni (maar met bus 20). Prima dus! Alleen er gaat maar één bus rechtstreeks naar de Universiteit en die gaat niet na 19 uur, terwijl er op de universiteit ook veel feestjes worden gegeven.  De universiteit is een grote campus, met allemaal verschillende faculteiten, maar ook 3 sportcentra, cafeetjes, twee bars (met soms concerten), twee banken, boekenwinkels en zelfs een opticien! Heel anders dan in Nederland dus.

Tot nu toe heb ik nog niet veel Australiers ontmoet, maar degenen die ik heb ontmoet waren wel aardig. Toen ik dinsdagavond alleen naar huis liep, vroegen er twee jongens of ze me de weg moesten wijzen. Zomaar uit zichzelf en in de winkels (op de supermarkt na) maken de mensen ook gewoon een grappig praatje met je, in plaats van je alleen maar iets aan te smeren. Of is dat gewoon de sneaky Australische manier van iets aansmeren..? Maar serieus, tot nu toe vind ik de australiers erg aardig en lijkt het me leuk er meer te onmoeten in de lessen en bij de clubs.  Qua internationale studenten heb ik vooral veel Fransen ontmoet.. en nog weinig Nederlanders, maargoed die zijn er thuis genoeg. Ook zijn veel mensen in Australie van Aziatische afkomst.

liefs!

adres: 144 Flinders Street, Paddington 2021 NSW

1. Lisanne:
    25 februari 2010
    Hey Reneetje!
    Klinkt spannend allemaal. Ik kan me wel goed inbeelden dat dit inderdaad iets anders is dan naar Tanzania gaan. Je gaat nu echt naar school, sporten, socializen. Gewoon een normaal leven leiden dus, maar moet je wel even helemaal vanaf de basis beginnen..
    Ik had er ook veel moeite mee hier. Al blijf ik maar 2 maanden en jij 5. Ik heb weinig tijd om rond te reizen en toeristisch te doen vanwege mn scriptie, dus ik ben echt gewoon aant 'leven' hier zoals thuis, maar dan niet thuis.. Niet met de mensen die je kent, je familie, je werk, je school. Maar heel anders! Andere taal ook.

Maar geef jezelf wat tijd en je went langzaam aan steeds meer, maar dat weet je zelf ook wel!

Het klinkt in ieder geval alsof er ruimschoots genoeg te beleven valt met al die clubjes, verenigingen, feestjes, barretjes, leuke (!) vakken en sportmogelijkheden. Je zult je niet gauw vervelen!

Ik wens je alle goeds,
    Liefs Lisan
  2. Lorein:
    25 februari 2010
    Heej Renee!

Klinkt positief allemaal, er is dus veel te doen daar. Leuk om te zien dat je je zo actief in het sociale circuit hebt gestort! Kan me voorstellen dat dit nu nog veel energie kost allemaal maar later zal je er nog plezier/profijt van hebben. Goed bezig! Geniet ervan en go with the flow.

Liefs, Lorein
  3. Marijke:
    Hi lieve Renée,

Wat heb je al veel meegemaakt en gezien. Keuzes maken blijven altijd moeilijk, maar de keuzes die je gemaakt heb vind ik erg verrassend en leuk. Twee doevakken en twee leervakken, dat lijkt mij een hele goeie combi. Ik kan me voorstellen dat je nog moet wennen en overspoeld wordt door alle indrukken, nieuwe gezichten enz. maar blijf gewoon jezelf in contacten met anderen, go with your own flow. J
  4. Marijke:
    26 februari 2010
    Oei, mijn reactie werd opeens afgebroken.
    Je nieuwe digitale camera is al goed van pas gekomen. Ik krijg zo een goede indruk van Sydney. Het is toch heel wat anders dan Leiden of Nijmegen. Goed dat je voor verschillende studentenverenigingen hebt opgegeven, dan heb je in ieder geval genoeg keus en kun je bekijken waar je je het meest thuisvoelt. De dance and movement society lijkt me wel wat.
    Geniet maar lekker van alles en straks veel plezier met je nieuwe vakken.
    Lieve groetjes,
    Marijke
  5. zsuzsu:
    hey Renee,

Klinkt super tof al die vakken en verenigingen enzo! kan me wel voorstellen van dat wennen maar dat komt vast wel snel, zeker als je vakken beginnen ja en je niet meer alles hoeft te regelen. Leuk dat je hier af en toe wat schrijft x zsuzsu