twee weekenden vol Australiers!

23 maart 2010 - Sydney, Australië

Zoals de titel al zegt heb ik twee weekenden vol met Australiers achter de rug ;).

Het eerste weekend (13-14 maart dus) had ik zaterdag afgesproken met een Australier (Marcus) die ik in Nederland al had ontmoet. We zouden met een vriendin van hem (Ellie) naar een strand gaan, maar hoe en wat dat was me niet duidelijk. Ik wist niet eens zeker of ik hem nog wel zou herkennen, dus op weg naar waar we hadden afgesproken vond ik dat een beetje spannend, maar gelukkig herkende ik hem zodra ik hem zag en hij mij ook. We namen de bus naar de University of New South Wales, die ook in Sydney zit, omdat zijn vriendin daar woont. Zij was heel aardig, we kregen daar eerst een kopje thee en ze had sandwiches gemaakt voor de lunch en een wetsuit en snorkel+duikbril voor me geregeld. Toen werd me dus duidelijk dat we zouden gaan snorkelen...(wat ik pas één keer eerder heb gedaan en ik toen best eng vond) We konden een auto van weer iemand anders lenen en gingen op weg naar het 'strand'. Er was een heel klein stukje zand en verder alleen maar rotsen, dus vanaf die rotsen zouden we het water ingaan om te snorkelen. Het weer was niet al te best: bewolkt en wind, redelijk fris dus en sterke golven. En een man die we tegenkwamen vertelde ons dat we moesten oppassen voor urchins, ik heb het nu even opgezocht en dat zijn zeeegels. Door de stroming lagen er nu veel zeeegels op de rotsen in het water en als je op een staat, blijft de stekel in je voet zitten en dat doet veel pijn.

Ok, toch proberen maar. Meteen kwam al het eerste obstakel: de wetsuit aankrijgen. Met veel moeite kreeg ik mezelf erin gewurmd om er vervolgens achter te komen dat ik m binnenstebuiten aanhad.. Gelukkig kreeg Ellie de rits wel dicht, dus dan maar binnenstebuiten. Dus snorkel en duikbril op en het water in! Dit vond ik al niet heel relaxt, omdat ik geen idee had wat urchins waren en ik dus niet wist waar ik dan niet op mocht staan. Iets met stekels zover had ik het begrepen. Door een snorkel ademen is ook zeker niet mijn sterke punt. Ik vind dat zo raar dat ik bijna ga hyperventileren en de vorige keer dat ik ging snorkelen kwam ik daar overheen omdat de zee zo mooi was en redelijk rustig en ik me dus kon concentreren op ontspannen en rustig ademen. Maar dat was dit keer niet het geval. Half hyperventilerend stak ik mn hoofd in het water en begon ik te zwemmen, om vervolgens een golf over mijn hoofd te krijgen en mijn eerste reactie was te gaan staan (want het water was ondiep). Om dan vervolgens te bedenken dat ik dan misschien wel in een ding met stekels ga staan. Zo heb ik drie pogingen ondernomen voordat ik besloot dat ik toch een iets relaxtere omgeving nodig heb om te kunnen snorkelen.

Gelukkig waren er veel rotsen aan het water, dus in plaats van snorkelen ben ik over die rotsen gaan lopen.

Na het snorkelen leek het ons leuk om naar een park te gaan, maar toen we daar aankwamen begon het heel hard te regenen. Wat op zich niet zo erg was, want de temperatuur was wel ok en we hoefden verder nergens meer heen dus konden zeiknat worden. Alleen toen we weer in de auto zaten, bedacht Ellie dat de jongen van wie we de auto hadden geleend had gezegd dat je er niet in moet rijden als het regent. Al snel vonden we uit waarom: aan de kant van de bestuurder doet de ruitenwisser het niet. Maargoed we waren al onderweg, dus Ellie reed zo zachtjes mogelijk en bij een stoplicht is Marcus snel uit de auto gesprongen om de ruit weer een beetje droog te maken. Hierna hield het vrij snel op met regenen, gelukkig :)

Voor die avond had Marcus me uitgenodigd voor een huisfeest van wat vrienden van hem. Het thema was oude mensen, wat heel grappig was omdat iedereen echt zn best had gedaan. daar heb ik me vermaakt met mensen kijken en een beetje kletsen.

Afgelopen weekend ben ik gaan kamperen met een groep Australiers. Eén Noors meisje dat hier ook op exchange is kende een van hen en nodigde mij uit om mee te gaan kamperen. Zatardagochtend verzamelden we vroeg bij een station en we laadden drie auto's vol met spullen en mensen en gingen op weg. Na 2.5 uur hielden we een lunchpauze in het dorp Bulahdelah. Toevallig was daar op dat moment een autoiets aan de gang: er stonden veel oude auto's, er was muziek en er waren een paar kraampjes (waaronder een poffertjes kraam, die mensen hier zijn echt gek geworden ofzo.. er waren namelijk in totaal denk ik tien kraampjes en dan een met dutch poffertjes in een dorp met 1000 inwoners???). Leuk om zo'n typisch Australisch dorp te zien, terwijl er ook nog iets gebeurde.

Na nog eens 1 uur rijden kwamen we bij plaats van bestemming: een camping tussen de bomen, vlakbij het strand! Dus meteen bikini aan en naar de zee! Daarna hebben we tenten opgezet en eten klaargemaakt en een kampvuur gemaakt. 'S avonds zijn we ook nog een stukje gaan lopen, om goed naar de sterren te kunnen kijken. Ik kon de melkweg helemaal van links naar rechts zien en heel veel sterren, heel mooi :).

Zondag zijn we een stukje gaan lopen, we hadden gehoord dat er dolfijnen gespot waren vlakbij, dus daar gingen we heen. Na 10 minuutjes over een klein paadje lopen, kon ik de oceaan al zien. De groep was een beetje opgesplitst en de mensen die al wat verder waren riepen ineens: "Dolphins, dolphins!!" Dus zo snel als het ging, ben ik daarheen gerend/gelopen en toen zag ik dolfijnen! We zaten bovenop de rotsen en zagen zo heel mooi vanaf boven een hele grote groep dolfijnen. Dolfijnen kijken tijdens je lunch is een goede tijdbesteding ;). Ze waren wel vrij snel weer weg, dus toen we onze lunch op hadden waren wij ook weg. Op de terugweg zagen we een hele lijn rupsen over het pad de struiken in. Het was een rij van zeker een meter lang en alle rupsen liepen achter elkaar met hun voorkant tegen de achterkant van de voorligger aan. Door ons raakten ze een beetje in de war en werd de lijn onderbroken..arme beestjes.

Daarna was het tijd voor meer strand. Dit was de eerste keer dat ik echt helemaal het water in ben gegaan, want hier waren de golven niet zo heel sterk. Ik heb serieus nog nooit zulke sterke golven meegemaakt als hier, ben één keer gewoon omvergeduwd door een golf. Maar als de golven niet zo sterk zijn, is het veel relaxter :). Rond half 4 was het weer tijd om naar huis te gaan, zodat we in ieder geval om 8 uur thuis zouden zijn. Afstand is hier echt heel anders dan in Nederland, haha!

Na dit weekend kan ik er qua studie weer tegenaan ;). Komend weekend nog meer Australische dingen, ik ga namelijk naar een AFL wedstrijd. Ben erg benieuwd!

owjah voortaan zal ik wat minder foto's toevoegen, duurt me te lang.. en ze staan ook op mn facebook

Weltrusten!

1. Marijke:
    23 maart 2010
    Hi,
    Wat twee heerlijke weekenden heb je gehad. Snorkelen en dolfijnen spotten, alleen de zeeëgels zijn natuurlijk niet zo prettig. En hoe vind je de Australiërs? Toevallig heb ik vandaag een examen afgenomen bij een Australische rugbycoach. Hij coacht het rugby team van Den Bosch en zij spelen dit weekend de wedstrijd om het Nederlands kampioenschap. Ik vond hem zeer relaxed!!
    Wat is eigenlijk een AFL-wedstrijd. Ik heb echt geen flauw idee.
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal en geniet erg van de foto's die jij maakt.
    Lieve groetjes,
    Marijke
  2. lorein:
    24 maart 2010
    Hee die Renee!
    Leuke verhalen zeg, zal allemaal erg indrukwekkend zijn! En vooral ook echt anders dan wat je tot nu toe allemaal hebt gezien/meegemaakt in Afrika. Ook leuk dat de mensen zo ondernemend zijn, geniet ervan!
    Liefs, Lorein
  3. Lisanne:
    24 september 2010
    Oke, ik ben met terugwerkende kracht begonnen met lezen, hier was ik eigenlijk een beetje blijven hangen, al herkende ik je verhaal wel, dus heb hem wel eens gelezen alleen nooit op geantwoord.. Maar wat een gezellig tripjes lijken mij dit! Mooie fotos ook! Alleen het snorkelen was nogal lastig merk ik.. Ik heb een vriendinnetje die daar ook bang voor is en van gaat hyperventileren en weet zeker dat jullie niet de enige zijn! Vooral als je dan ook nog eens niet weet waar je niet op mag staan :) Kampvuurtje, rupsen, dolfijnen, sterke stromingen, avontuurlijk allemaal! Op naar je volgende verhaal.. xxx