nieuwe antropologische avonturen

15 februari 2013 - Nijmegen, Nederland

Hallo allemaal,

Er staat weer een nieuw avontuur aan te komen: op 1 maart zal ik in Vietnam aankomen om daar tot 8 mei onderzoek voor mijn master(scriptie) te gaan doen.Gelukkig is inmiddels mijn onderzoeksvoorstel goedgekeurd en kan ik me nu dus echt gaan verheugen (en een beetje druk maken)!

De vraag voor mijn onderzoek is: 'How do Western tourists in Vietnam behave with regard to food and how does food serve as a medium through which they make distinctions between themselves and the Other?'  Lekker vaag antropologisch dus, maar in het kort: ik ga onderzoeken hoe toeristen zich gedragen t.o.v. eten in Vietnam: doen ze kookcursussen of straatvoedseltoers? Eten ze veel lokaal of westers eten en waarom? Verder vraag ik me af wat ze zien als typisch Vietnamees eten en in hoeverre ze het eten of koken van Vietnamees eten zien als een middel om de lokale cultuur te ervaren of dat er typisch Vietnamese dingen zijn die ze niet willen eten (denk aan hondenvlees of gekookte  eieren met een al ontwikkeld eendje erin, ieeeeh!)

Het wordt voor mij dus vooral veel socializen met toeristen, kookcursussen doen, lekker eten, me verbazen over vies eten en straatvoedseltoers doen onder het mom van participerende observatie!

De eerste paar dagen zal ik in Hanoi doorbrengen om op 4 maart naar Hoi An te vliegen en daar 1 maand te verblijven. Na deze maand plak ik er of nog een maand in Hoi An of in Hanoi achteraan. In de tussentijd zal ik ook wel wat tripjes maken :).

Ik ben wel van plan om deze blog bij te houden om iedereen op de hoogte te houden, maar het kan ook goed zijn dat ik eenmaal daar er toch geen zin in heb, dus pin me er niet op vast ;).

xx

1. Marijke:
    17 februari 2013
    Nou , dat ziet er goed uit. Ben benieuwd naar de ervaringen van de toeristen op jouw vragen. Ben je nu al een vragenlijst aan het maken? Dan kan ik die misschien uitdelen .
  2. Marga en marcel:
    28 februari 2013
    Renee, een goede reis en we wensen je veel succes met alle onderzoeken, intervieuwen en proeferijen. We houden het wel in de gaten of je nog iets bericht. Groetjes van ons vijfen hier uit de flier.