Tasmanie

12 april 2010 - Sydney, Australië

Hallo allemaal :)

Hier was het paasvakantie van 2 t/m 11 april, dus ik ben 5 dagen naar Tasmanie geweest! Maar 5 dagen omdat ik vandaag 2 essays moest inleveren en daar gaat ook een hoop tijd in zitten.

Maandag de 5e vloog ik 's ochtends vroeg, om 8 uur dus moest om half 6 op, van Sydney naar Hobart en toen we daar aankwamen zijn we eerst naar ons hostel gegaan om daarna naar het toeristencentrum te gaan om uit te zoeken wat we wilden doen. Ik was trouwens naar Tasmanie met Marieke, die hier rechten studeert. Het openbaar vervoer in Tasmanie is slecht, bussen naar plaatsen vertrekken vaak maar 2-3 keer per week en ik heb geen rijbewijs en Marieke is te jong om een auto te huren dus we waren afhankelijk van tours. We wilden graag naar Cradle Mountain, maar die 3daagse tour vertrok alleen op woensdag en dan zouden we onze terugvlucht missen... Uiteindelijk hebben we 2 Duitse meisjes aangesproken, omdat die met dezelfde folder in de hand stonden als wij en voor die tour moest je met minimaal 4 zijn en gelukkig konden ze op dezelfde dag! De rest van de maandag hebben we een beetje door Hobart rondgelopen, wat echt extreem rustig was in vergelijking met Sydney. Hobart heeft namelijk maar 200.000 inwoners (Sydney 4 miljoen) en door de vakantie was het extra rustig. Ik vond het wel fijn eigenlijk :).

Dinsdag zijn we naar Mt Field National Park geweest met een tour. Die tour was eigenlijk een vrouw in een auto die ons erheen bracht en dan mochten wij bepalen hoe lang we waar wilden blijven, asl we maar rond 5 uur savonds weer terug in Hobart zouden zijn. Eerst zijn we naar Lake Dobson geweest en hebben we daar omheen gewandeld. Daarna kwamen we nog wat korte wandelingetjes van 15 minuten tegen, die we ook hebben gedaan en op het laatst nog 2 uur een Tall Tree Walk en naar 3 verschillende watervallen. De laatste wandeling naar een waterval was eigenlijk iets te veel van het goede, want het was al 3 uur en we hadden nog geen lunch op, maar wel al 3 uur gewandeld! Maar het was wel de moeite waard en mijn lunch om half 5 smaakte extra goed :P. Het leuke aan dit National park vond ik dat het zo gevarieerd was. Hele grote bomen van 80 meter lang, veel groen, watervallen, maar ook een stukje met alleen maar struiken en af en toe een boom. En lekker uit de stad zijn en in de natuur rondwandelen, deed me ook erg goed.

Woensdag zijn we naar Port Arthur geweest. Dat is de plek waar de Engelse convicts heen werden gestuurd. Ze zaten daar in een gevangenis en overdag deden ze allerlei verschillend werk, net waar ze goed in waren. Als je niet zo crimineel was, zat je niet in een gevangenis maar werkte je voor iemand en dan woonde je ook daar. In het ergste geval zat je in de gevangenis en werkte je in een groep met een ketting om je benen die je aan de groep verbond. De andere optie was wel in een gevangenis zitten, maar niet met een ketting om je benen werken. Er was geen strenge bewaking, want je kon bijna nergens heen als je uit Port Arthur ontsnapte. Je opties waren: de ruige zee of de bossen vol wilde dieren en als je dan wel levend in Hobart (de enige andere stad op dat moment) aankwam, stonden ze je daar op te wachten. Voor de gevangenen die waren onstnapt of in Port Arthur erg onhandelbaar waren hebben ze later de separate prison gebouwd. Als je daar in zat mocht je niet praten, het enige geluid dat je mocht maken was niezen en hoesten en zelfs als je naar de mis in het 'kerkgedeelte' ging, moest je in je eigen hokje staan. Port arthur was dus zeker interessant, maar ze hadden ook veel huizen, van bv de dokter,  weer ingericht en na 2 van die huizen is het niet boeiend meer. Op de heenweg naar Port Arthur waren we nog in een klein stadje gestopt, met een hele leuke snoepwinkel :). En ook bij de Eaglehawk Neck, waar het stuk land heel smal is en aan beide kanten de zee is. Daar is ook een 'blowhole'  waar het water van de ene kant naar de andere kant doorheen komt. Er stond veel wind die dag en het was heel bewolkt, dat maakte het nog indrukwekkender.

Donderdag zijn we naar Huon Valley geweest en nu weet ik alles over appels plukken :P. De gids kwam uit dat gebied en had vroeger als appelplukker gewerkt, dus daar vertelde hij veel over. Na de autorit door de kleine dorpjes kwamen we aan in weer een national park, waar je kon wandelen.  Toen de tour begon, waren we een beetje bang dat we helemaal niet zouden wandelen omdat we veruit de jongsten waren! Er was nog een Amerikaanse van eind 20 denk ik, maar de anderen waren minimaal 65... Jammer dat ik geen groepsfoto heb. Gelukkig konden zij met een busje naar de Swinging Bridge walk en de Tahune Air walk en konden wij gewoon lopen. De Tahune Air Walk is een wandeling over een soort van brug van 37 meter hoog, zodat je een mooi uitzicht hebt. Dit park was ook gewoon weer mooi en rustig. Die avond zijn we uitgegaan in Hobart samen met een Nederlandse jongen die we in het hostel hadden ontmoet. Het cafe waar we waren was erg rustig en ging om 12 uur al dicht.. dus uitgaan in Hobart viel ons een beetje tegen. (op zaterdag schijnt het beter te zijn) Tot we twee Australiers tegenkwamen die een tent wisten die wel nog open was, daar waren we eerste de enigen, maar je kon er poolen en er was een jukebox dus ik was lekker bezig met muziekjes aanzetten. En later kwamen er meer Australiers en iedereen bleef bier voor ons halen zo werd het uiteindelijk nog een leuke avond ;) Hoewel ik wel mn poolskills mag verbeteren.. De andere avonden heb ik heel braaf tv gekeken in het hostel en geprobeerd een puzzel van 1000 stukjes te maken. Het hostel was heel leuk, omdat er echt een soort huiskamer was waar savonds mensen zaten te eten, tv kijken, lezen of spelletjes aan het doen waren.

Vrijdag wilden we Mount Wellington beklimmen/bewandelen. We hadden precies de goede dag ervoor uitgekozen, want het was de enige dag met een blauwe lucht en we hadden dus een mooi uitzicht! Helaas hadden we geen tijd om helemaal naar de top te lopen, maar we hebben wel een mooi uitkijkpunt gevonden. Tijdens die wandeling heb ik een Walibi gezien in het bos en ook een slang denk ik, maar die was ver weg en tegen de tijd dat ik bij de boomstam was waarop ik iets zag bewegen was het al weg. Die avond vloog ik weer terug naar Sydney en toen ik net op mijn trein terug naar huis stond te wachten kreeg ik het verlossende smsje dat ik tante ben geworden! Heb in tasmanie toch wel in spanning gezeten en hoopte stiekem dat de baby geboren zou worden als ik net iets heel tofs aan het doen was, omdat dat me extra leuk leek. Maar dit was ook wel weer heel leuk thuiskomen :). Voor de mensen die dit nog niet weten: het is een jongetje en hij heet Robin.

Verder heb ik besloten te stoppen met studeren in Sydney en te gaan reizen en eventueel werken in Australie. Het studeren in Sydney valt me namelijk zwaarder dan verwacht en ik heb de vakken toch niet meer nodig. Daarnaast heb ik in Tasmanie gemerkt dat ik reizen gewoon veel leuker vind en ik nu meer behoefte heb aan niks te moeten en lekker te ontspannen en te leren door dingen te doen en nieuwe ervaringen op te doen, ipv door te lezen.. Dit klinkt nu wel heel makkelijk, maar ik heb hier al een hele tijd over nagedacht. Dus deze week de laatste dingen doen die ik in Sydney wil doen en dan volgende week op weg naar..?? Ik heb nog geen vast reisplan bedacht, maar ik denk dat ik eerst naar Canberra en Melbourne ga en dan via de Great Ocean Road naar Adelaide en dan misschien Alice Springs? Ben erg benieuwd naar Melbourne, want veel mensen zijn of fan van Sydney en vinden Melbourne dan niks of andersom en ik vind Sydney heel tof, maar Melbourne lijkt me ook heel tof.

Maargoed ik hou jullie op de hoogte en foto's van Tasmanie volgen snel!

nog even nog wat dingen die me zijn opgevallen aan Sydney:                                                              - Sydney is een hele grote stad, maar toch voelt het minder groot. Mensen lopen relaxt over straat en het lijkt alsof bijna niemand haast heeft. Ook heeft elke wijk ( iig die vlakbij het centrum) zijn eigen uitgaansgebiedje en zijn er veel parken, waardoor het minder groot lijkt                                                                                                                                                          - Ze hebben hier rare alcoholregeltjes. Zo mag je geen alochol drinken op straat, tenzij je een papieren zak om je fles wijn of een kartonnen houder om je biertje heen hebt. Dan heb je wel soms nog borden dat een straat een Alcoholfree zone is.  -  er zijn hier heeeeeel veel aziaten.     - ze hebben veel meer convenience stores dan gewone supermarkten.    - ik woon vlakbij een uitgaanstraat en daar maakt het niet uit welke dag van de week het is, er zijn elke nacht en om 6 uur 's ochtends op 2e paasdag veel dronken mensen te vinden.    - de universiteit van Sydney heeft hele mooie gebouwen, maar te weinig computers en vieze wc's. Nu ik dat zo zeg, voel ik me wel lullig want ik hou nu ook gewoon een computer bezet..   - Australiers zeggen heel vaak 'darling' of 'love' heb vandaag al 2 keer 'thank you, darling' en een keer 'sorry, love' gehoord van mijn collega en een klant. (ik heb 2 weken geleden werk gevonden in een koffiezaakje, maar ga er na deze week al mee stoppen natuurlijk)   - veel mensen die ik zie hardlopen hebben een rugzak (met water?)

Liefs

1. Marijke:
    12 april 2010
    Hi lieverd,
    Wat een belevenissen in Tasmanië. Het lijkt me een heel mooi eiland.
    Je beslissing om te stoppen met studeren komt zeker niet uit de lucht vallen en heb je hel overwogen genomen. Ik denk dat het een goede beslissing is en wens je straks veel reisavontuur. Weer een ervaring rijker. Het houdt maar niet op. Fantastisch!!
    Veel lieve groetjes
  2. VERA uIT DE wEERD:
    12 april 2010
    Hoi Renée,

Leuk om weer iets van je te horen. Ik vind je erg moedig dat je dit allemaal doet en je schrijft leuk.
    Proficiat met het feit dat je tante bent geworden en dat het allemaal maar goed mag gaan.

Veel liefs van je tante,
    Groet van Vera
  3. berdien:
    28 april 2010
    Heyy meis!!

Wat een gebeurtenissen allemaal. Echt knap dat je die keuze gewoon heel bewust durft te maken!!

Tasmanië gehad en nu nieuw-Zeeland he?? (ik zag zo iets op je facebook)

Ik kan niet wachten op je volgende verhalen!

X. Dientje
  4. Lisanne:
    24 september 2010
    Hey meid, het lijkt me een logische keus om niet meer te gaan studeren na deze super mooie tripjes in Tasmanie!! En zoals je zelf al schrijft, je hebt de vakken ook niet meer nodig. Hier hadden we het in de mails ook al over gehad! Lekker hoor, die mooie verhalen lezen op een druilerige vrijdag ochtend met het vooruitzicht om zo naar Lebkov te gaan.. BAH! xx